tirsdag den 18. marts 2014

Shekou

Så er det blevet 18. marts og efter at have ligget stille sydvest for Hongkong på Guishan Anchorage er vi endelig kommet et skridt nærmere den næste destination; Shekou tørdok.

Vi har ligget for anker siden den 11. marts og arbejdet ombord har mere været hygge end fysisk og hårdt arbejde som indtil. Jeg har brugt en masse tid på at tælle de forskellige arkiver op og sætte tingene i en vis orden - kadetarbejde som de kalder det. Derudover har jeg haft en del 'study time,' som vores chief officer kalder det eller 'go hide time' som 2 styrmanden hentyder til i stedet. Jeg har brugt tiden fornuftigt og fået skrevet en del opgaver, læst om forskellige radio udstyr og fået tegnet PI-hdiagrammer af skibets forskellige rør og tank systemer - et helvedes arbejde sådan at skulle kravle rundt i maskinen og følge alle rør, ventiler og tanke for at finde hoved og hale i systemerne, men nu er det gjort og min første maskinopgave, Piping Arrangements & Tanks er hermed færdiggjort, afleveret og underskrevet. 15 flotte sider om maskineriet ombord.
Der er måske nogle, som ville undrer sig over, at jeg som dækasprirant (den rene skibsføreruddannelse) render rundt i maskinen og svaret herfor er ganske enkelt. Da Søfartstyrelsen valgte at lave nye uddannalsesbøger for de maritime uddannelser - maskinmester, dual og skibsfører, valgte de kun at udfærdige to træningsbøger: en til maskinmestrene og en til dualerne. Den sidstnævnte blev de enige om, at skibsførerne også skulle igennem, så dette mine damer og herre, er grunden til at jeg har brugt et par uger nede i varmen! Men det passer mig nu fint. Jeg synes, det er spændende og samtidigt vigtigt, at man har et overblik over hele skibet og ved hvorfor skibet bevæger sig, hvor ferskvandet ombord kommer fra, hvad vi gør med spildevandet etc. 

I dag blev dog dagen, hvor vi kunne lette anker og sejle ind mod Shekou, hvor vi nu ligger på siden af en malaysisk kemikalie tanker - double banking, som det hedder maritimt! Selve tillægningen var en større proces og tog et par timer. Alle linerne er i brug og selv den kære kadet, undertegnede, som normalt operere the winches og reportere til kaptajnen, måtte ned og hive i trosser. Men along side kom vi og som det fremgår af et af  billederne, er vores plads i tørdokken endnu optaget, så vi bliver liggende her det næste stykke tid. Dog længe leve at vores pas returneres i morgen og vi kan få lov at gå i land! Fast grund under fødderne igen efter knap en måned på søen! 

Joe og Edvardo

Winch operator på bakken (kontrolpanelet for de spil, trosserne opereres med).

Øen hvorpå skibet vil være at finde de næste 14 dages tid, Shekou tørdok

Joe og Brenton, min DTO

Meget kan man sige om Kina, men efter at have været i landet omkring 18 dage er jeg ikke videre imponeret af vejret - tåge, tåge og atter tåge. Afbrudt ind imellem af nogle solstrejf. 

Dagens selfie efter ti timers arbejde. Welcome to fucking China! 

Inde bag dette skib kan man ane et andet Mærsk skib. Det er på denne plads vi om 6 dage burde befinde os - fri fra vandet!

Kinesisk tugboat (slæbebåd) - læg mærke til den velpolstrede kineser ved styrehuset, det er så kaptajnen, som lige ville tage et syn på, hvad der foregik på dækket. De er sgu afslappede om tingene, det må man give dem. Look at me, no hands on the wheel!!!

Shekou tørdok.

2 kommentarer:

  1. Hvor er det fedt at du lader os være med i din hverdag ombord. Det er til stor inspiration for alle os landkrabber :)

    SvarSlet
  2. Dejligt jeg kan være til lidt inspiration!

    SvarSlet