Det er rart at være på havet igen og mærke skibets sagte bevægelser og kunne mærke den friske havbrise i håret. Der er lidt bevægelse i bølgerne i dag, men efter at skibet er blevet 140.000 tons tungere de sidste døgns tid, ligger hun tungt og roligt i vandet og ruller langsomt fra side til side.
Siden afgangen fra Yui Lian Dockyard har der været en noget turbulent stemning om bord. Alle arbejder på højtryk for at klargøre skibet fuldstændig, nu vi er blevet faset direkte tilbage i skibs schedulet. Al maskineri, alle transmittere på tanke og ventiler og diverse andet, som er blevet repareret under dokken gennemtestes for at sikre, at det virker optimalt. De 140.000 tons last er fordelt på knap 8000 containere, hvilket er vores officielle container kapacitet og som ansvarlig for opdatering og daglig check af farligt gods ombord, er der derfor lidt ekstra at se til.
Tiden i Kina har været noget af en oplevelse med både ups and downs, dog kan jeg slå én ting fast; hvis du som kadet får muligheden for at komme med skibet i dok - også selvom det betyder, du skal tage 2 måneder ekstra ombord - gør det! Personligt har jeg lært rigtig meget og fået set dele af skibet, som normalt ligger under vand eller er utilgængelige. Samtidigt har selve oplevelsen af at observere officerene og the supervisors i kaosset af arbejdere, papirer og blackouts været ret fascinerende. Vi har ligget i dok i knap 1,5 uge og på den korte tid er hele skibet blevet gennemsøgt, testet og fikset, og skibssiden er blevet malet på ny og navnet ændret - Gerda Mærsk!
En tidlig morgen i Yantian. Sidste havn i Kina inden vi sætter kurs mod Eropa. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar