søndag den 23. marts 2014

Kinesisk slang

Når man sådan rejser rundt i verden og oplever så mange forskellige lande og kulturer som i mit tilfælde, så vil man rende ind i situationer, hvor sprogbarieren er et problem. Dog erfarer man også mange pudsige ting om de fremmede sprog og ord, som har en betydning for os kan have de særeste betydninger for andre kulturer…

Min første oplevelse i netop denne henseende var forleden, da vi afgik fra vores plads på siden af den malaysiske tanker for at smide anker tættere på dokken. Jeg blev bedt om at hente lodsen og hans makker ved gangvejen. Som vi stod i elevatoren på vej op til broen blev jeg opmærksom på deres brug af et bestemt ord; NEGGA. Og det udtales præcis som det staves. Det skal lige siges, at vi ingen mørke har ombord og indtil videre er de mørkeste jeg har set på Yui Lian dockyard inderne. 
Jeg har dog erfaret, efter at have udspurgt en af de stakkels kvindelige dokarbejdere, som kunne lidt engelsk, at ordet negga er et fyldord og ikke har nogen betydning som sådan. Ligesom vi på dansk har et hav af fyldord har kineserne ét, negga, hvilke i nogle situationer måske kan misforstås.







4 kommentarer:

  1. Nu har jeg siddet den sidste times tid og læst hele blokken igennem med en kop kaffe. Det er simpelthen så spændende og interessant at jeg er helt ærgerlig over at der ikke er flere indlæg lige nu. Jeg skal selv ud som styrmands aspirant hos APMM her til sommer og din blok giver et fantastisk indblik i livet til søs. Det er fedt at kunne læse om hvad der venter en i form af arbejdsopgaver og oplevelser. God vind. Hilsen Thorkil.

    SvarSlet
  2. Hej Thorkil. Tusind tak for din fine kommentar, og jeg kan kun sige, at du godt kan glæde dig. Mængden af oplevelser denne uddannelse giver en og de erfaringer du kan tage med hjem i rygsækken finder du ikke andre steder. Bloggen er netop tænkt til alle de 'nye' aspiranter i faget - jeg manglede selv en lignende blog, da jeg startede, hvor jeg kunne høre lidt mere om HVAD det er, man har sagt ja til. Del endelig, hvis du kender andre med samme tanker. Og så kan jeg jo kun sige, at vi ses på SIMAC efter sommerferien. Velkommen til ;)

    SvarSlet
  3. Virkelig spændende at følge med i livet ombord. Jeg er selv lige startet på 1.semester af maskinmester uddannelsen, og glæder mig sindsygt til at komme i praktik. Hvor længe er man afsted af gangen? Kan læse mig frem til du kom på skibet den 20.jan, og hvornår er planen så du skal af igen? :-) Når du forøvrigt til den amerikanske vestkyst? :-)

    SvarSlet
  4. Velkommen til ;) Personligt vil jeg sige, at du sagtens kan glæde dig. Denne praktik har været lidt af en øjenåbner for mig - jeg har længe interesseret mig for denne verden, men nu har jeg fået bekræftet min fascination af den maritime verden og glæder mig til jeg er færdig uddannet og kan komme ud og sejle. Og ang. hvor længe man er ude, som kadet er du typisk ude 2-3 mdr ad gangen. Jeg har dog valgt at forlænge mit ophold og tager min fulde praktik ombord dette skib, dvs 5 mdr i streg. Jeg ankom rigtigt nok omkring 20. januar og står til at skulle hjem 23. juni - men igen, dette er absolut ikke normalt og 100% frivilligt! Og netop fordi jeg har valgt at gøre det på denne måde, så når jeg med til L.A. (: Du kan fange mig på facebook, hvis du har andre spørgsmål, jeg er nok lettest at få fat på der. på Kinesisk slang

    SvarSlet