lørdag den 29. marts 2014

Yui Lian Dockyard, Shekou vol. 2

En lille update fra Kina. Vi ligger endnu i dok, men arbejdet rundt omkring er ved at nå sin afslutning og mængden af arbejdere ombord er faldet drastisk - derved ikke sagt der ikke arbejdes! De sidste lag maling er ved at blive påført, og hvis de bliver færdige som planlangt, afgår vi i løbet af i morgen. Ud på det store blå igen. Tiden i dokken har været noget af en oplevelse og jeg har fået lov at se mange ting, som man ikke oplever under normale omstændigheder. Det meste af motoren har været skilt ad, rengjort og samlet igen. Vi har fået installeret en ny udstødsningskedel på maskineriet - dette er en stor komponent, og de var nødsaget til at skære hul i apteringen for at få løftet den ind. Hele skroget er blevet vasket, sandblæst og malet. Diverse småskader rundt omkring på dækket er blevet repareret. Skibsnavnet er blevet ændret samtlige steder i anledningen af vores omdøbning. Alt ombordværende udstyr (kraner, redningsveste, radioudstyr etc.) er blevet gennemtestet og sidst men ikke mindst har vores to lukkede livbåde fået den store omgang. Netop livbådende har været mit ansvarsområde gennem dokken, hvilket har været lidt fedt. Jeg sørgede for der blev lavet en plan over hvad der skulle gøres, hvordan det skulle udføres etc. Begge både er blevet rengjort, poleret, fået udskiftet ruder og reflekser, ændret navn etc. Derudover har vi i fællesskab med vores surveyor testet bådene, en såkaldt drop test. 

Under vores ophold har jeg haft mulighed for at gå i land nogle gange og dette har været noget af en oplevelse. Den kinesiske kultur er en underlig størrelse og deres mentalitet er så fjernt fra den europæiske, at det er svært for mig at beskrive den i ord. De fleste lever under frygtelige vilkår og arbejder 10-12 timer om dagen for knap 100 dollars om måneden, bor på værftsøen i 11 måneder på et lille værelse sammen med 5-7 andre arbejdere og har en enkelt måneds ferie i løbet af året, hvor de kan tage hjem til deres familier. I vores øjne er dette umenneskeligt, men de affinder sig med det simpelthen fordi, de ikke har andre valg. Et menneskeliv her er i deres øjne intet værd. Hvis en arbejder dør, så er der bare en ny, som overtager hans plads. Når man oplever sådanne ting på nært hold, så lærer man at værdsætte, hvad man har. Danmark er langt fra perfekt og man bør altid stræbe efter at få det bedre, men nogle gange bør vi måske tænke os om en ekstra gang, før vi brokker os. 
Når det så er sagt, er jeg imponeret over den livsglæde nogle af disse mennesker har - til trods for deres levevilkår. De fleste af arbejderne jeg har mødt og udvekslet en slags ord og fagter med, har altid været et stort smil. Bevares, jeg har fået at vide, det er sjældent de ser kvinder ombord skibene herude og så endda en skandinavisk en af slagsen, men jeg tvivler på dette er den eneste grund. Dette er en kæmpe inspiration og en af de ting, jeg vil tage med mig hjem. Ligemeget hvor sort ens tilværelse end ser ud, vil livet altid gemme på noget godt - nogle gange skal man bare kigge en ekstra gang for at finde dem!


Udkig udover værftsøen - dirty and noisy.
Et kig ned gennem the hawse pipe, som huser ankeret. Begge ankre blev hejst ned på land under dokken for at blive rengjort og afmærket.

Der ændres navn på redningskransene i selskab med 2nd and 3rd Officer.
Sandblæsning af skibssiden, hvilket tog knap 2-3 dage. 
En tidlig morgen på Yui Lian Dockyard - udsigt fra broen udover værftsøen, Ma Zhou.
Så er ankerkæderne gjort klar til rengøring og maling.

Så kom tiden for os at gå ind i selve dokken. Motoren er ikke i brug, det er udelukkende de 7-8 kinesiske slæbebåde, der er fastgjort til skibet, som trækker/skubber skibet.

Skibet liggende på siden af en malayisk tanker dagene inden vi fik lov at gå ind i selve dokken. Jeg selv er på vej til fastlandet med den lokale færge i selskab med 2nd Engineer og 3rd Officer.

 Guishan Anchorage, vores ankerplads inden og efter dokken.

Alternativ landgang, mens skibet ligger i dok.

Skibet er fuldstændig tømt for last, der er derved rig mulighed for at få tjekket alle cargo holds og tilhørende tanke. Dette er taget i bunden af cargo hold 12 under en inspektion af en ballast tank.

Mærsk er måske internationalt ejet i dag, men Gerda Mærsk er og bliver dansk!
Det ene af skibets to ankere, parat til en ny omgang maling.
Vi er vel i Kina.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar