lørdag den 14. februar 2015

Better late than never

Det gamle ordsprog kan i dette tilfælde siges at være ganske passende!

Datoen i dag hedder den 14. februar og det er lige knap 12 mdr. siden jeg påmønstrede Gerda Maersk (dengang kaldet Mathilde Maersk) og tog hul på min første søpraktik. 5 måneder blev brugt ombord - en tid præget af hårdt arbejde, studie, nye oplevelser og erfaringer, afprøvning af egne grænser (og andres) og en milliard nye indtryk.
Jeg er nu igang med BS4 (4. semester af skibsføreruddannelsen ved SIMAC) og har en god håndfuld eksaminer og kurser inden turen igen går til søs. Jeg kom hjem fra sejlads 19. juni og gik 2 måneders veltrængt sommerferie i møde, som blev brugt på afslapning og afklimatisering. I ultimo august begyndte studierne igen - noget af en omvæltning at komme tilbage på skolebænken efter at have været ude at sejle. Det er sjovt, når man er til søs savner man livet derhjemme og endda skolen, men nu... Efteråret synes at ligge i en fjern fjern fremtid.
Sidste semester bød på en blanding af fag; vagttjeneste (som blev afsluttet i december 2014), navigation, MLSA (Maritime Law and Ship Administration), meteorologi og skibsteknik. På dette 4. semester er vi fortsat med en del af fagene og har fået tilføjet nogle ekstra fag, såsom Master Module og maritim teknologi. Efter at være kommet tilbage på skolen er min interesse for faget vokset og jeg suger viden til mig som en lille svamp. Som studerende  et erhverv så dynamisk som det maritime, synes jeg ligeledes, det er vigtigt, at man engagerer sig og tager aktiv deltagelse - på den ene eller anden måde. Personligt arbejder jeg nu som ambassadør for både SIMAC og Mærsk. Derudover er jeg her i januar blevet valgt ind i bestyrelsen i Søfartens Ledere, som repræsentant for de maritime studerende - noget jeg ser frem til at komme rigtig i gang med.

Livet herhjemme som studerende kan der ikke sættes så mange ord på. Livet som maritim studerende ligger ikke så fjernt fra alle andre universitetsstuderende hverdag. Og ja, til dem der skulle være i tvivl. Uddannelserne ved SIMAC er alle bacheloruddannelser og derfor struktureret som universitetsuddannelserne med frivillig forelæsning. Vores undervisning er dog suppleret med en række obligatoriske fag og kurser, såsom sygdomsbehandler, paragraf 16, SSO (Ship Secuity Officer), simulatortræning etc. netop grundet vores erhverv og de mange internationale konventioner, som stiller forskellige krav ifh. til vores kompetencer og kunnen.

Jeg står til rådighed ved eventuelle videre spørgsmål - både ifh. til min udmønstring og skolegang, men også af mere praktisk karakter. Jeg vil gøre lidt reklame for SIMAC, idet der den 28. februar afholdes åbent hus på skolen i Svendborg, hvor alle er velkomne. Der serveres bl.a. gratis frokost i kantinen og der vil være undervisere, såvel som studerende til at vise rundt og svare på spørgsmål.

Til slut er der vel blot at sige, tak for jeres opmærksomhed endnu en gang. Jeg skal forsøge at holde bloggen opdateret. Sea you all.

En dag på jobbet - erhvervsmesse i Odense.

Livet tilbage i Svendborg. Havet stadig inden for rækkevidde.

I forbindelse med skolen - en dag på Svendborg Sund.

I forbindelse med skolen - en dag på Svendborg Sund. Man skulle da være en skarn, hvis man ikke lige slår vejen forbi Sydfyns bedste bager i Vindeby.
I forbindelse med skolen - en dag på Svendborg Sund. Morgenstund har guld i mund...
Når det andet job kalder - denne dag foregik dagens arbejde ombord Oslobåden til et event arrangeret af Blå Danmark.

I forbindelse med blogarbejdet for Mærsk kan jeg anbefale at gå ind på siden www.blivskibsofficer.dk og tjekke bloggene ud. De er inspiration og giver et godt billede af, hvad man som kadet ved Mærsk oplever og bliver stillet overfor.

2 kommentarer:

  1. Kære Camilla, jeg faldt lige over din blog, og har nu kværnet hele molevitten igennem her på et par timer :-) Det er rigtig spændende læsning, og fedt at kunne få et indblik i hverdagen om bord, jeg skal selv starte, også som skibsførerstuderende i APMM, til august.
    En af de ting der kunne bekymre mig lidt, det er at jeg ikke kan tåle gluten, og derfor ikke spiser brød, pasta og havregryn. Så hvordan er madsituationen, er der alternativer til disse ting?
    Held og lykke, håber vi en dag render ind i hinanden ude på de syv have! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig. Dejligt med en fremtidig kollega - og velkommen til den blå verden.
      For at besvare dit spørgsmål vil jeg henvise dig til en af mine veninder, som selv er færdiguddannet skibsfører og meget intolerant overfor gluten. Hun har derfor god erfaring med netop dette. Hvis du skriver en mail mig privat; froekenwestergaard@gmail.com så skal jeg stille dig videre til hende. (:

      Held og lykke med det hele!

      Slet