tirsdag den 11. marts 2014

Kvinde i en mandeverden!

Der er nok nogen af jer derude, som har tænkt på, hvordan det er at være kvinde i en verdens så mandsdomineret som denne og lad mig starte med at sige; der er ikke et endeligt svar på dette spørgsmål.

Personligt har det altid faldet mig naturligt at være en del af en mandsdomineret verden. Jeg er vokset op i Nyboder i hjertet af København - Danmark's ældste rækkehuse bygget af Christian 4. tilbage i 1800-tallet og i sin tid bygget til søens folk. I dag er det alle 3 værn i militæret, hvis personnel kan bo i dette gamle og charmende kvarter i hovedstaden, men det er et sidespring og så godt styr har jeg ikke på historien herom til at jeg vil kaste mig yderligere ud i det. I hvert fald, min bonus far er officer i Søværnet og da jeg har boet under hans tag siden jeg var knap 6 år, har jeg været en del af den verden i mange år. I forbindelse med hans arbejde har jeg og familien boet i Grønland i den lille danske base, Grønnedal, i den sydlige del af landet. Grønnedal er desværre lukket nu og selve basen er flyttet til hovedstaden, Nuuk, dog kan livet i Grønnedal ikke beskrives med ord, så andre forstår det. Grønnedal var en lille verden for sig selv med 150 indbyggere, som levede et beskyttet og isoleret liv fra resten af verdenen - mililtærfolk og deres familier. Gennem vores tid deroppe har jeg sejlet en del med de danske skibe og har derigennem fået en lille indsigt i livet til søs.
Dette er et kapitel for sig selv i mit liv og nok det kapitel, som ville tage længst tid at fortælle, så tilgiv mig for at springe let henover den.

Grunden til, at jeg har bragt dette på banen er, at det er grunden til, jeg har det så godt i denne verden. Det falder mig naturligt ind og selvom jeg er den eneste pige ombord, så savner jeg ikke 'kvindeligt' selskab. Nogen vil måske kalde mig mærkelig og ja, man skal være skabt af noget specielt stof - især som kvinde - hvis man skal kunne gefærde sig i sådan en her verden. Men hvis man er lidt hårdhudet, kan klare mandehørmen og 
mandschauvinismen, ikke er bange for at sige fra, holder hovedet højt, har en stærk moral og er forberedt på at efterlade sin feminime side derhjemme (i hvert fald den side, der har med make up, høje sko og tøsesnak at gøre), så er der ingen grund til at frygte denne verden. I sammenhæng med vores verdens udvikling rykker Mars og Venus langsomt nærmere hinanden og herre gud, de er jo også blot mennesker!

En ting at nævne om livet herude, og det er hvad enten du er mand eller kvinde, så gælder det om at kunne underholde sig selv, hvad enten man er til film, serier, træning, bøger eller andet. Jeg har været ekstremt heldig med besætningen her om bord Mathilde Mærsk, som jeg fra i morgen vil omtale Gerda Mærsk. Chancen for at få så gode venner man kan tilbringe tid med er ikke en normalitet ombord. Det er nok også derfor, at mange unge fravælger dette liv og søger uddannelser til jobs på landjorden, men hvis du er eventyrlysten, arbejdsom og nysgerrig, så er livet til søs et valg jeg vil anbefale. Det er hvad enten du vælger dual, maskinmester eller skibsfører uddannelsen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar