mandag den 13. januar 2014

Tilbage på skolebænken

Vi skriver i dag januar 2014, og det er ved at være et halvt år siden, jeg startede på SIMAC i Svendborg. Til jer som ikke ved, hvad SIMAC står for, Svendborg International Maritime Academy Center. Jeg studere på den studieretning, der kaldes skibsfører, men kært barn har mange navne, så om du vil kalde min fremtidige titel for skibsfører, skibsofficer, styrmand eller kaptajn er helt op til dig.
Vi er den hidtil største årgang, som er startet, da regeringen havde sagt ja til 33 ekstra pladser. Vi startede derfor ca. 100 nye studerende og som bloggen's overskrift hentyder til, så er vi en begrænset flok damer på skolen. På min årgang alene startede vi 4 - så kan i selv lave resten af regnestykket i hovedet. Vi er inddelt i 3 studieretninger, maskinmestre, skibsfører og en kombination af disse to retninger, dualofficerer.
Mange vil måske spørge, om det ikke er hårdt at være så få kvinder blandt så mange mænd, og jeg tror det kommer helt an på, hvilket stof, du er gjort ad. Selv er jeg opvokset i Nyboder blandt søfolk og har i denne forbindelse boet i Grønland 4 år på Søværnets base, Grønnedal. Jeg kan i denne forbindelse henvise til min tidligere blog om mit sidste år deroppe, http://froeken-westergaard.blogspot.dk.

Jeg startede på uddannelsen tilbage i august 2013 og kan kun sige, at det har været et vildt 1/2 år fyldt med fantastiske oplevelser, erfaringer og nye venner. Skibsføreruddannelsen er en bredere uddannelse end jeg havde forestillet mig og jeg har tilegnet mig kompetencer, jeg ikke havde forestillet mig var forbundet med at være sømand. Sikkerhed er en stor del af vores hverdag og i denne forbindelse har vi fx haft diverse kurser og øvelser, som førstehjælp, flådevending, røgdykning etc. for at forberede os til livet på skibene.



Første uge blev brugt på rigger værksted - knob, stik, øjesplejs etc.
Så kom første 'uniform.' Smart i en fart.
Glade klassekammerater på SIMAC's eventdag her i efteråret.
Der demonstreres sikkerhedsudstyr inden turen i fritfaldsbåden. Sikkerhedsøvelse.
En uges søsikkerhed er ved at være overstået, vi har her kun lige en sidste prøve i flådevending tilbage.
Flådevending.
Flådevending.

Praktisk sejlads. MOB'en er et hit, da det er her man for alvor kan få fart på.
En lille sejltur over Svendborg Sund, praktisk sejlads.
Kaptajn Westergaard Jr.
Vi ligger lige vejen forbi bageren i 10-pausen.
Svejsning blev også en del af vores grundforløb.
Vi gennemgår lige det sidste inden motorpassereksamen. Vi skulle præsentere en 5-cylindret dieselmotor og forklarer de forskellige komponenter, samt opstartsproceduren.
Et visit på den amerikanske ambassade i Kbh endt i den gamle McKiney Møller's egen kantine på Esplanaden. Tag selv frokost.
Røgdykkerkursus.
Røgdykkerkursus. Hele flokken kom flot igennem, hvilket blev fejret med gruppebillede.
Så er hele klassen samlet til en lille onsdags udflugt på Langelandsfærgen.

Jeg har i mange år vidst, at jeg ville bruge mit liv på havet og nu kan tiden for, at jeg drager afsted første gang, snart ikke komme nærmere. Jeg har mine to afsluttende eksaminer næste uge, praktisk sejlads og en skriftlig prøve i navigation og skibsteknik. Dvs. torsdag eftermiddag er første semester officielt slut og herefter har vi fri indtil vi skal påmønstrer et af Mærsk's containerskibe. 
Der har været en del rod ang. dette, da min sejlmakker valgte at springe fra uddannelsen 11 dage, inden planlagte afgang. Jeg synes, det er lidt voldsomt at skulle alene afsted på første tur, så jeg har forhørt mig ved Mærsk, om jeg kan påmønstrer et andet skib med nogle fra klassen. Dvs. jeg lige nu står stand by og venter nærmere besked om dato, skib og sejllængde. Men vi tager det med oprejst pande. Der er trods alt lige to eksamer, som skal overstås først!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar