tirsdag den 4. februar 2014

Cat fight on the bridge

Indtil nu har jeg kun haft et godt indtryk af de lodser, vi har haft om bord. De har været høflige, ingen problemer med boardingen, de vidste, hvad de lavede og de satte en stolthed i det. I aften er første gang jeg har set vores kaptajn Christian arrig og gal og oplevet vor ringe og uhøflige lodserne kan være. Vi er netop ankommet til Port Tangier i Marokko efter noget af en ankomst, hvor både danske og franske bandeord er fløjet gennem broen.
Vi har haft to lodser om bord, hvilket jeg aldrig forstod. Den ene lavede ikke andet end at sidde i kaptajnens stol og brokke sig over sin hovedpine, for derefter 10 min. inden skibet lå langskibs med kajen at have noget af en iver med at komme ned af lodslejderen og videre til et andet skib.

Problemet med disse to lodser startede allerede ved boardingen af dem. De havde bedt kaptajnen holde en fart på 10 knob – i disse tilfælde er dette 10 knob gennem vandet, hvilket med strøm og afdrift blev til ca. 13 knob over grunden. Den ene og mest frembrusende af lodserne (ikke ham med hovedpinen) startede med at skælde kaptajnen ud og sagde, det ikke var normal procedure og at han havde sejlet forkert. Kaptajnen forsøgte at forklare, man ved lodsboarding altid går efter fart gennem vandet, hvilket som aftalt havde ligget på 10 knob. Stemmerne blev hævet fra begge sider og stemningen var fra starten noget trykket på broen. Næst havde der været problemer med lodslejderens højde, som ikke havde været 2 meter over vandoverfladen som aftalt, men 3 meter. Så den kære lods havde forsøgt at kravle op, men var faldet end på lodsbåden og slået hånden. Som kaptajnen ganske rigtigt fortalte ham, og som jeg efterfølgende kunne bekræfte, så hang lejderen i korrekte højde. Og i så fald at lodsen havde vurderet situationen til ikke-sikker, skulle han have ventet med at boarde skibet og i stedet meldt til kaptajnen, at lejderen hang for højt oppe. Dette tog han som en direkte fornærmelse, men lod den heldigvis ligge. Kampen var dog langt fra forbi.
Der var en forskel i trimmet for og agter på 2,3 meter, hvilket ifølge lodsen var et kæmpe problem og han kam med en lang række forklaringer herpå – halvt på fransk. Kaptajnen sagde, det aldrig havde været et problem før og at han derfor selv ville tage kommandoen og fører Mathilde til kajs. Lodsen for have misforstået dette, for han begyndte i samme øjeblik at give helsmanden, den kære Edgar, ordrer, hvilket Christian straks nedtrumfede. Han havde ikke overgivet kommandoen til lodsen. Han kunne derfor ikke give helsmanden ordrer, dette stod endnu til kaptajnen. Efter lidt diskuteren frem og tilbage blev de enige om en løsning og lodsen fik kommandoen, dog med Christians indblanding hist og her. Men sjældent har jeg set to mænd blive så uvenner og efterfølgende så tøsefornærmet. Men vi kom da til kajs med noget besvær. Jeg fulgte den ene lods ned til lejderen midt under vores ankomst, mens jeg lod Christian og den arrige lods tilbage alene på broen. Heldigvis syntes katteslagsmålet at have nået en ende og der var ganske roligt på broen, da jeg kom tilbage. Da jeg fulgte den sidste lods til lejderen brokkede han sig hele vejen ned i elevatoren og ud til lodslejderen, faktisk fortsatte han til han stod på lodsbåden, men den sidste halvdel blev kun til en mumlen grundet larmen fro lodsbåden og den sidste slæbebåd, som endnu lå og skubbede agterenden ind mod kajen.
Men som Christian sagde, er det nok meget sundt at opleve, at lodserne ikke altid har ret og at man skal stille sig på bagbenene ind imellem over for dem. I sidste ende er det trods alt hans skib og han vil blive sat til ansvar, hvis der sker noget.


Kl. har nu rundet de 23.30 og vi er velankommet til Marokko, hvor sikkerhedsniveauet af ukendte årsager stiger til level 2. Dette betyder ekstra gangvagt, mere opsyn, ingen udefrakommende må færdes uden følge på skibet og inden landgang for besætningen. Uden for er nattens arbejde med lastning af skibet begyndt, jeg vil i stedet kravle under dynen og få lidt søvn, inden vækkeuret ringer tidligt i morgen. Godnat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar