søndag den 23. februar 2014

Pirater, flyvefisk og vind i håret

Det er blevet søndag aften og efter at have sejlet i high risc area de sidste 5 dage kom vi endelig fri af det piratfyldte område. Vi ligger lige nu syd for Sri Lanka på vej vestover til Tanjung Pelepas, Malaysia, hvor vi står til at ankomme engang natten mellem fredag og lørdag. Efter vores tur gennem Suez nåede vi Gulf of Aden, hvilket er defineret som et af verdens HRA, sikkerheden og vores færdsel om bord dagene gennem dette farvand har derfor været skærpet af særlige forholdsregler; radiotavshed, ingen udgang på dækket (undtagen i udkanten af farvandet, hvor man kunne færdes ude så længe man havde en radio på sig og checkede ind og ud), mørklægning af skibet efter mørkets frembrud, ingen opdateringer om vores position på sociale medier, brandslanger monteret rundt hele skibssiden klar til at blive aktiveret og alle åbninger i skibet som agter fortøjningsdæk, klys etc. har været afskærmet af træplader. Som en del af sikkerhedsproceduren blev der sat ekstra udkig på broen 24 timer i døgnet og skibets 3 skudsikre veste fundet frem og lagt klar på broen. Det kan jeg godt undre mig lidt over. Det er imod firmaets sikkerhedspolitik at have våben om bord, men hvorfor udstyre skibet med 3 skudsikre veste? Hele besætningen består normalt af 18 mand, hvoraf 4 af dem (officererne) hører til på broen. Hvem skal undvære en vest? Hvis liv er vigtigst at redde? Og i hvilken situation forventer de man hopper i det grej? Her om bord giver det nok sig selv, hvis man tiltænker vestene officererne; jeg tvivler på vores kaptajn ville kunne passe dem!

Vi havde et enkelt havnetilløb gennem dette farvand, Salalah i Oman, hvor udgangsforbuddet blev midlertidigt ophørt. Jeg fik lov at gå på dækket med min uddannelsesofficer og to af vores AB’s for at klargøre trosserne på bakken og assistere under tillægningen. Det var smukt at sejle ind i Salalah’s snævre havneløb med solen på vej ned over bjergene bag havnen, men hårdt arbejde i knap 30 graders varme! Man kommer ikke sovende til tingene herude, det er fysisk arbejde.
Efter lodsningen af skibet var færdiggjort blev skibet gjort klar til afgang og vi afgik morgenen efter vores ankomst. Det var et hurtigt havneanløb, da vi kun skulle laste containere af. Skibet er på vej mod tørdok i Shekou, Kina og skal derfor tømmes helt. Jeg glæder mig til at opleve skibet i tørdok, hvor alting vil blive skilt ad, rengjort og samlet igen. Jeg har fået at vide, det bliver en travl tid og skibet vil vrimle med kinesiske arbejdere.  Men det er en helt anden historie og jeg lover at opdatere om tiden i dokken. Som planen lyder lige nu, står vi til at ankomme til Shekou 12.03.2014.
Ved afgangen fra Salalah blev sikkerheden om bord endnu engang skærpet, da vi bevægede os ud i det piratfyldte område igen. Udsigten til at blive lukket inde i apteringen yderligere 3 dage vakte ikke ligefrem begejstring hos nogen om bord!

I dag kl. 15 var vi officielt ude af det farefyldte farvand og skibet er tilbage i normal tilstand. Jeg fandt derfor hurtigt min plads ude i stævnen med havet brusende under mine fødder, havbrisen til at ruske i håret og solens sidste varme i fjæset. Det er en utrolig følelse at komme ud i den friske havluft igen, og ikke føle sig fanget bag vinduerne med air conditionen brølende i baggrunden, som den forsøger at holde inde temperaturen på normal.

Jeg brugte timerne i eftermiddagen på min vante  plads på dækket, læste lidt bog og observerede havet under mig. Flyvefisk og havskildpadder kan nu krydses af på listen. Det er et forunderligt syn at se flyvefisken springe op ad vandet og fare gennem luften lige over vandoverfladen, for nogle sekunder senere at dykke tilbage i dybet, hvor den kom fra. De ligner næsten forvildede fugle, som de krydser ind over hinandens baner og skifter retning midt i luften, for et øjeblik efter at lade havoverfladen livløs. Som om de aldrig havde været der, det var bare fantasien, der spillede en et puds! Og havskildpadderne svømmende i overfladen med solen glitrende i deres skæl, som de glider forbi skibet. Det er de her øjeblikke, hvor jeg stiller spørgsmål tegn ved de af mine kollegaer, som er træt af livet til søs. Går det sådan for os alle? Øjeblikke som disse bliver til sidst trivielle, en del af hverdagen, noget vi tager for givet?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar