søndag den 9. februar 2014

This is why I live

Der har aldrig været tvivl om, at de nye tripple-E skibe er nogle store damer, de største af deres art, men at opleve selve dronningen i levende live. Se hvordan hun bærer sig frem; stolt og beslutsomt, som om intet vil kunne stoppe hende. Se bølgerne slikke sig op ad hendes skrog for næste minut at blive kastet tilbage, hvor de kom fra.
Vi er på vej gennem Middelhavet med Suez Kanalen som vores næste mål. Det er ved at være 3 dage siden vi lagde fra i Tangier, Marokko, mærkeligt sted. Arbejderne der opførte sig som om de aldrig havde set en kvinde før, i hvert fald ikke en iført uniform. Man kan mærke vi er kommet sydpå. Solen har stået højt på himlen de sidste par dage og temperaturen, som allerede nu er behagelig, stiger for hver dag, vi kommer nærmere Suez. I dag er det søndag, dvs. min ugentlige ’fridag’ som har stået på et enkelt kursus og opstarten på min første skrevne opgave. Og som antydet i begyndelsen, så har vi i dag haft fint besøg. Kort efter frokost blev vi overhalet af majestæten hende selv, Majestic Maersk, som hun kløvede sig vej gennem bølgerne med en gennemsnitsfart på 24 knob. Fantastisk syn. Godt nok er hun kun små 40 meter længere end os, men det er mere måden hun bærer sig frem på, hendes ranke fremtoning, hvordan hun tårner sig mod himlen. Hun er et af mine mål, og jeg mener ikke bare som styrmand. Jeg vil gå hele vejen, og taget i betragtning af antallet der er bestilt, så skulle det da blive muligt at opnå.

Livet herude ændrer sig ikke så meget fra dag til dag udover, at jeg hver dag kommer tættere på besætningen og vores nyankomne kaptajn, som er en rigtig fin fyr, en meget grundig og dygtig en af slagsen, Jon. Navnet ligger dog mærkeligt i munden, men det handler vel bare om tilvænning. Inden hans ankomst var jeg blevet advaret lidt om ham; at han ikke brød sig meget om kadetter og ynder at gøre tingene selv. Mit første møde med ham var da heller ikke ligefrem positivt oprivende. Han sagde, at jeg nok ikke kom til at bruge så meget tid på broen, da det jo næsten var spild af tid. Og så var han lidt bekymret for at jeg havde valgt at tage min fulde praktikperiode på Mathilde Maersk. Og den sidste ting så syntes han det var synd, jeg nu engang var havnet der, jeg skulle i stedet have været på et lille, gammelt skib – sådan til at lægge ud med. ”Det er også hyggeligt at hilse på dem hr. kaptajn.” Men nu, blot 3 dage efter hans ankomst, kender jeg efterhånden hele hans livshistorie og er sikker på, der gemmer sig mere bag facaden, han endnu ikke har bekendt. Resten af besætningen. Ja vi er en god blanding af nationaliteter; 2 danskere (mig og vores 1. engineer), 1 rumæner (chief officer), 1 færing (kaptajnen), en håndfuld indere (bl.a. chief engineer og 2. officer) og resten synes at snakke samme sprog, så der vil jeg gætte filippinere. Der bliver hovedsageligt snakket engelsk herude, hvilket passer mig glimrende og hver dag lærer jeg et nyt ord eller vending. Dog må jeg tilstå, at filippinere har en ringe udtale, når det kommer til engelsk, så meget af det de siger, må jeg gætte mig til. Det er  ofte her fagter og kropssprog bliver taget i brug.
Forplejningen om bord kan man ikke klage over og tre gange om dagen lige på klokkeslettet er buffeten klar, altid med masser af frisk frugt og grønt. Vores kok herude, Maximo eller Max som han i dagligdagen omtales, er næsten lige så ny herude som jeg. Han skal lige finde sit stå sted, men vil meget gerne lære mere, specielt om dansk traditionel mad. Hver gang jeg er i nærheden af køkkenet, og der ikke er andre omkring bombarderes jeg med spørgsmål hvilke kartofler, hvor meget kød, sovsens tykkelse og andre madrelaterede spørgsmål. Jeg forsøger at svare, så godt jeg nu engang har lært om dansk mad, men jeg må også nogle gange minde ham om, at jeg ikke spiser svin eller oksekød for den sags skyld. Men, og undskyld jeg siger det, men svin er danskernes foretrukne kød, hvis vi snakker traditionel dansk mad, og jeg vil ikke ligefrem kalde mig selv ekspert på det område. Til jer som dette skulle være ukendt, jeg droppede både svinekød, oksekød ja alt kød fra dyr med fire ben for mange år siden, jeg spiser kun fjerkræ og alt godt fra havet. Så meget for at være dansk. Han er en god fyr og en fin kok, og han tager sig godt af mig. Nu har chief officer jo fået fortalt, at jeg ikke er helt traditionel, så han plejer at lave lidt særligt til mig.
Generelt kommer jeg godt ud af det med hele besætningen, og at jeg efterhånden har mit ugentlige bidrag til forplejningen; søndagskage, så er jeg vidst efterhånden godkendt af alle som lige(kvinde).


Jeg ville ønske, jeg kunne tage et billede af omgivelserne omkring mig og ligge ind her, it is picture perfect. Kl. er lige omkring 18.30 og jeg har fundet mit skjul her om bord, fordækket, så tæt på kanten jeg tør kravle. Solen er på vej ned, og himlens farver og mønstrer er som taget ud fra et Monét maleri. De blide penselstrøg; lyseblå, orange, lys lilla, rosa og et mørke lurende i overfladen blandet i en symfoni. Under mig kløver stævnen sig gennem vandet og sommetider kan man lige ane ryggen af en flok delfiner. Luften er ren, vinden blid og stilheden overdøvende. Herude er det kun bølgernes brusen, som bryder gennem stilhedens mur. Hvis jeg lukker øjnene, er det næsten som at stå på toppen af et af fjeldene i Grønland, det er livsbekræftende og det minder mig om, hvorfor jeg er her; som Grønland er en del af mig, er havet blevet en del af mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar