tirsdag den 13. december 2016

Knald eller fald

Det er så blevet onsdag morgen den 14. december, og vi har afsluttet vores undervisning på dette semester. Det betyder, at vi nu kun har 3 mundtlige eksaminer, som adskiller os fra bacheloren. 
I realiteten betyder det også, at vi har lagt 3,5 års skolegang bag os og inden længe vil stå som færdiguddannede styrmænd. Det er en spøjs følelse at stå med, og når jeg ser tilbage på årene, der er gået, kan jeg konstatere, at tiden er gået rigtig stærkt! Da jeg i sin tid blev færdig som student fra Christianshavns Gymnasium (sommeren 2011), syntes jeg, at udsigterne til at blive færdig med en videregående uddannelse lå meget fjernt, men nu står jeg midt i det og føler, at tiden er forsvundet mellem hænderne på mig. Jeg har i løbet af de sidste 3,5 år været jorden rundt - mere eller mindre - sejlet med 3 skibe og en masse forskellige mennesker - alle noge ture, som har styrket mig på den ene eller anden måde. Jeg glæder mig til at komme ud på de åbne have igen og mærke søbrisen i håret. Og ikke mindst, så glæder jeg mig til at komme ud af uddannelsessystemet og få min første rigtige lønseddel!

Jeg kan godt ærgre mig over, at vores regering på nuværende tidspunkt er ved at indføre en ny lov, som gør, at det ikke længere er umuligt at tage mere end én videregående uddannelse. Jeg håber inderligt, at de snart indser, hvor mange mennesker dette lovkrav vil ramme. Hvor mange mennesker der bliver fanget i uddannelsessystemet eller mellem uddannelser. 
Med det sagt priser jeg mig lykkelig for, at jeg har valgt netop denne uddannelse. At jeg har fundet min rette hylde i virvaret af uddannelser og jobmuligheder. Hvad fremtiden bringer er der jo ingen, som kan vide, men jeg glæder mig. Det maritime erhverv åbner op for mange døre, og selvom vi uddanner os skibsfører, er vi ikke tvunget til at skulle sejle rundt på verdenshavene resten af vores liv, men kan søge mod nye horisonter.

Jeg vil afslutte med disse ord og med en rumlende fornemmelse i maven. Om en time starter min mundtlige SKO (skibsoperationer) og selvom nerverne har meldt sin ankomst, så er jeg slet ikke i tvivl om, at det nok skal gå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar